Medytacja i Pranayama

Opis kursu
Kurs daje podstawy nauczania medytacji i pracy z oddechem. Omówione zostaną metody wprowadzania elementów medytacji do zajęć jogi, odnosząc się do powszechnych przekonań, ale też przeszkód w praktyce. Przywołane zostaną ostatnie badania dotyczące praktyk medytacyjnych w odniesieniu do funkcjonowania układu nerwowego, w tym zagadnienia neuroplastyczności. Kursanci poznają przegląd stylów i technik, głównie w oparciu o praktyki buddyjskie, które pomogą rozwinąć zarówno własną praktykę medytacyjną, jak i poprowadzić innych w ich praktyce. Ponadto, podczas kursu kursanci poznają swój nawykowy oddech i uczą się wybranych technik oddechowych w oparciu o wiedzę z zakresu fizjologii oddechu.

 
Dla kogo jest kurs?

  • Dla doświadczonych nauczycieli jogi, którzy chcą rozwinąć własną praktykę medytacji oraz pracy z oddechem
  • Dla doświadczonych nauczycieli jogi, którzy chcą wprowadzić elementy medytacji i pracy z oddechem do prowadzonych przez siebie zajęć jogi
  • Dla początkujących nauczycieli jogi, którzy chcą budować kompleksowe zajęcia jogi uwzględniając elementy medytacji i pracy z oddechem
  • Dla nauczycieli łagodnych form jogi, takich jak yin joga czy joga restoratywna, by uzupełnić pracę na zajęciach o elementy medytacji i pracy z oddechem


Narzędzia (korzyści)
Osoba kończąca kurs:

  • Potrafi swobodnie poprowadzić sesję medytacji oraz pranayamy
  • Umiejętnie wpłata elementy praktyki medytacyjnej i oddechowej w zajęcia jogi
  • Odnosi praktykę własną do praktyki uczniów
  • Odnajduje własny autentyczny styl prowadzenia medytacji i pranayamy

 
Program kursu

  • Podstawy funkcjonowania układu nerwowego: medytacja jako trening neuropoznawczy
  • Podstawy funkcjonowania układu oddechowego
  • Medytacyjne praktyki uważnościowe
  • Medytacyjne praktyki skupienia umysłu
  • Medytacyjne praktyki analityczne
  • Analiza oddechu
  • Wyciszające techniki oddechowe
  • Pobudzające techniki oddechowe
  • Prowadzenie medytacji i pranayamy: co, dlaczego, kiedy i jak

Struktura kursu

Zjazd I (10h):

Sobota
9:00-11:00 zajęcia
11:00-11:15 przerwa
11:15-14:15 zajęcia

Niedziela
9:00-11:00 zajęcia
11:00-11:15 przerwa
11:15-14:15 zajęcia

 Zjazd II (10h):

Sobota
9:00-11:00 zajęcia
11:00-11:15 przerwa
11:15-14:15 zajęcia

Niedziela
9:00-11:00 zajęcia
11:00-11:15 przerwa
11:15-14:15 zajęcia

 

Praca własna pomiędzy zjazdami (10h):

Kursanci odbywają praktykę własną prowadząc dziennik medytacji i pracy oddechowej.

 
Program kursu

  • Podstawy funkcjonowania układu nerwowego: medytacja jako trening neuropoznawczy
  • Podstawy funkcjonowania układu oddechowego
  • Medytacyjne praktyki uważnościowe
  • Medytacyjne praktyki skupienia umysłu
  • Medytacyjne praktyki analityczne
  • Analiza oddechu
  • Wyciszające techniki oddechowe
  • Pobudzające techniki oddechowe
  • Prowadzenie medytacji i pranayamy: co, dlaczego, kiedy i jak

 

Osoba prowadząca

Anna Olszewska

Praktykująca Jogę jako dyscyplinę filozoficzną i fizyczną nauczycielka Jogi, medytacji i Pranayamy, nauczycielka języka angielskiego z 15-letnim doświadczeniem, początkująca antropolog badająca współczesną Jogę. Prowadzi zajęcia w ramach kursów nauczycielskich Jogi w Indiach. Od 2006 roku regularnie podróżuje do Indii stale się rozwijając i ucząc. Uwielbia obserwować ruch i zmiany w swoim otoczeniu, ale także i te na poziomie własnego umysłu.